Reviews

 

Rodéoscopique


Réjean Beaucage, VOIR MONTRÉAL

The playing here is sharp, the ideas in play rich and diverse, and the tone ranges from forlong to mirthful.
Rupert Bottenberg, MIRROR, 8/10

…Un disque instrumental envoûtant, qui fait rêver d’ailleurs, de chaleur et de sécheresse.
Valérie Lesage, LE SOLEIL

Libre et magnifique et complexe et brillant.
Sylvain Cormier, LE DEVOIR

Wonderfully elastic, moody and evocative.
Kurt Gottschalk, ALL ABOUT JAZZ NEW YORK

Un curieux voyage de chambre à la recherche d’un folklore/western imaginaire. Séduisant, gai et enjoué.
Pierre Durr, REVUE ET CORRIGÉE, France

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Base – Antoine Berthiaume + Elliott Sharp

Grand manitou de la musique expérimentale et d’avant-garde, le prolifique Elliott Sharp nous offre 11 improvisations en compagnie du guitariste Antoine Berthiaume(Rodéoscopique). Ces moments sonores sont parfois hypnotiques, souvent inquiétants et évoluent en intensité. Alors qu’une guitare nous envoûte de son drone incessant, l’autre lui répond par des touches qui égratignent doucement. Rappelant les œuvres industrielles ambiantes qui ont marqué les années 80, ces impros dégagent une certaine noirceur, tout en jouant avec les tensions et des textures sonores parfois sidérales.

Serge Paradis, Ici

Expect the unexpected from this dynamic duo. Avant guitarists Berthiaume and Sharp have unloaded 11 shots of improvisational gold. Far from being a traditional guitar record, Base is rife with noticeably un-guitar tones: laser-etched bliss, coruscating noise structures and electronic mayhem are on tap. A variety of attack vectors were engaged in the creation of the pieces but in the end, quietude loses out to furious flurries of sound. Quebec-based Berthiaume and veteran NYC player Sharp wield their instruments, and all of their effects-processing gear, with utmost aplomb. There is seemingly no end to the diversity of textures achieved. This recording documents the perfect pairing of two master craftsmen happily going about doing what they do best: overcoming the limitations of the guitar to construct engaging alien soundscapes.

Bryon Hayes, Exclaim

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Bebe Donkey – Antoine Berthiaume + Maryclare Brzytwa

Le jeune guitariste canadien élargit son spectre sonore dans ce partenariat avec la Californienne MaryClare Brzytwa. Après les approches expérimentales de sa guitare en compagnie de ses confrères Fred Frith ou Derek Bailey ou de son trio avec Quentin Sirjacq et Norman Teale, plus traditionnelles avec Ellen’s Bar, voici qu’il approfondit son travail sur les effets – à l’instar de Ernesto Diaz Infante, Pascal Battus ou Pierre Redon (avant que celui-ci ne développe davantage son travail sur l’environnement – accompagné par la flûtiste-laptopiste. Cette démarche est actuellement adoptée par de nombreux instrumentistes, usant des bruits et interférences électroniques diverses comme d’un nouveau langage musical. Associée à une réflexion aboutie, elle peut déboucher, et c’est le cas pour ce Bebe Donkey, à des résultats enthousiasmants: par le son lui-même (telle la guitare et son résonateur ou la flûte sifflant tel un oiseau dans Girl from Philadelphia), par la variété des constructions et des scénarii envoûtants, optant tour à tour pour des séquences bruitistes, voire grinçantes et des pièces traversées par des nappes sonores plus uniformes, drones à base de guitare, sans tomber dans le répétitif stérile grâce à un renouvellement constant de l’alchimie entre les deux protagonistes.

Pierre Durr, Revue et Corrigée, France

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Arc Beneath the Surface – Antoine Berthiaume + Takumi Seino

When the young Montreal-based guitarist, Antoine Berthiaume’s first disc came out on Ambiances Magnétiques, it featured Antoine performing duos with both Derek Bailey and Fred Frith, two of the elder statesmen of modern improv guitar. This was quite a surprise to many of us who had not heard of Antoine before this. Since then, Antoine has another fine trio disc out on DAME and has also played a solo set here at DMG last year. He recently came to visit and left us with copies of his new duo disc with a Japanese guitarist named Takumi Seino, another musician with whom I was unfamiliar. This duo disc was recorded live at Big Apple, in Kobe, Japan, in July of 2005. Both of these sonic explorers appear to by using a variety of devices to alter their sound. Antoine often sounds Frith-like with his use of volume swirls but uses other odd devices to come up with different space/rock guitar sounds. Takumi is a well-matched guitarist, although it sounds as if he has a rack of sonic effects, twisting his electronic sounds into all sorts of strange shapes. I am reminded at times of those Frith/Kaiser duos, which don’t sound too much like they are produced by guitars. The title track is a long (nearly 22 minute) epic of cosmic, mesmerizing sounds that should make many space rock & prog-heads smile. Both Antoine and Takumi have fine 10 minute solo pieces that show their unique sound quite well. Both guitarists play lovely pieces which are semi-acoustic works that are quite elegant, melancholy and jazz-like in tone. The final duo, White, Wisps of Red and Blue, features some eerie bowing and variety of bizarre sounds that build into spacious alien worlds. Considering that neither of these guitarists is very well known, this is a most successful duo of extraordinary sonic magicians.

Bruce Gallanter – Downtown music gallery

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Ellen’s Bar – Antoine Berthiaume+ Michel Donato + Pierre Tanguay

Ses idoles étaient Jimmy Page, Andy Summers, David Gilmour mais la rencontre de Fred Frith a tout chamboulé. Antoine Berthiaume, jeune guitariste québécois, eut l’opportunité d’être à la fois formé par le fondateur de Henry Cow et de réaliser un album avec lui. Il n’avait pas 25 ans. L’album intitulé Soshin avait un troisième partenaire: Derek Bailey. Entouré de tels maîtres, Antoine Berthiaume ne pouvait délivrer qu’un style compositionnel libéré, une musique aggravant l’agréable. Avec Michel Donato et Pierre Tanguay, il confirme sa prédilection pour le trio et surtout la qualité d’une jeu guitaristique à la fois véloce et souriant. Le titre de l’album est un battement de paupière adressé au souvenir d’Ellen Bar, une danseuse du New York City Ballet qu’Antoine Berthiaume connut autrefois, au temps qu’il reçut le coup de foudre du jazz. La passion n’est pas flapie comme en témoigne cet opus sans temps mort ni déchet. Un édifice de munificence, un hommage à la musique naturelle, dénuée d’adjuvants électroniques et de tout overdub. Légèreté de la guitare posant chaque note sur l’aile d’un papillon, efficacité de la section rythmique qui ne s’accorde aucun fracas. Quelque chose de grand s’annonce qu’il convient désormais de guetter.

Guy Darol Jazz Magazine, France

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Soshin

On the face of this lovely record, Canadian improviser Berthiaume is one to watch. Soshin opens with a gorgeous study for prepared guitar(s), but the bulk of the record is given over to duets with fellow axemen Fred Frith and Derek Bailey. He’s a brave man.

Berthiaume’s empathy with Frith is obvious; Fred is ever restless and relentless, but Berthiaume matches him move for move. Both are unafraid to be melodic, ranging from sweet, jazzy melancholy to industrial strength noise or furious insectoid scratching. They’re a good pair.

The two duets with Derek Bailey are equally rewarding. Berthiaume shadows Bailey’s usual spindly, ornery lyricism with sweetly ambiguous chords; the results sound like one guitar played with four hands but guided by one brain. Highly recommended.

Peter Marsh – BBC Music Reviews

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Leaves and Snows

Of the three players on Leaves and Snows, only guitarist Antoine Berthiaume is known to me, from Soshin, a series of duets on Ambiances Magnetiques with fellow stringbenders Fred Frith and Derek Bailey.

Berthiaume is nearer to Frith than Bailey in his guitar stylings, and on Leaves and Snows he’s occasionally drawn to the tuneful end of the improvisation spectrum. Freedom Fried and Kawaidski for example, contain elegant, simple melodies and sound thoroughly composed, though they may not be, while Staring at a Western Time is suggestive of Hans Reichel mimicking one of Ry Cooder’s ’lone guitar in the wilderness’ film soundtracks.

But enough of comparisons, they distract attention from a key point – the individualism of Berthiaume’s approach, something he has in common with Quentin Sirjacq (piano, sometimes prepared) and especially Norman Teale (electronics). These players already have a distinctive music that, for all its spontaneity, is conceptually rigorous and displays a true group sensibility. They aren’t garrulous or barnstorming players – the music they make is spare and exacting, cool but not chilly, and Teale’s delicate electronic soundscaping and sensitive interactions are remarkable for such a young and relatively inexperienced player.

Each of them brings something worthwhile to the mix, and Teale’s engineering and editing of the session is exemplary- this is one of the best-sounding CDs I’ve heard for quite some time. In her brief sleevenote to Leaves and Snows, Jöelle Léandre describes the music as “profound” and “lovely”, which sums it up rather well. Consistently attractive without ever lapsing into prettiness, Leaves and Snows is a great success.

Brian Marley – Wire, UK

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